1) جهت ورود به کلاس، زمانیکه روی گزینه پیوستن به کلاس کلیک میکنم، صفحه کلاس آنلاین باز میشود و نوار پیشرفت Connecting تا انتها رفته و همانجا باقی میماند و وارد کلاس نمیشوم.
a. اغلب موارد این مشکل از سمت کاربر میباشد. کلاس آنلاین برای وصل شدن نیاز به باز بودن پورت 1935 دارد. ممکن است محلی که شما برای ورود به کلاس از آن استفاده میکنید (مدرسه یا سازمان) این پورت را بهدلایل امنیتی بسته باشند. یا سیستم شما دارای نرم افزارهای امنیتی میباشد که این پورت توسط نرم افزار بسته شده باشد. برای اطمینان از باز بودن این پورت کافیست در صفحه ورود به کلاس بروی "بررسی ابزارهای ورود به کلاس" کلیک نمایید. چنانچه گزینه دوم بررسی با خطا مواجه شود، مشکل ارتباط با کلاس آنلاین وجود دارد، چنانچه این گزینه بدون خطا باشد مشکل از پورت 1935 نمیباشد. باید جهت پیگیری مشکل با راهبر تماس حاصل فرمایید.
2) زمان ورود به کلاس یا مشاهده کلاسهای ضبط شده خطای Flash Player دریافت میکنم.
a. برای استفاده از کلاس آنلاین باید روی مرورگر شما افزونه Flash Player نسخه 11.3 به بالا نصب باشد. این افزونه جهت دانلود و نصب در صفحه اول سامانه سیما وجود دارد. دقت فرمایید مرورگر پیشنهادی، Firefox میباشد. اگر در مرورگر Chrome افزونه Flash Player را بدرستی نصب کردهاید اما همچنان این خطا را مشاهده میکنید، باید وارد منوی این مرورگر شوید و گزینه setting را انتخاب نمایید. در فیلد جستجوی کلمه Flash را تایپ نمایید و سپس گزینه Content Setting را انتخاب نمایید. از موارد موجود بروی گزینه Flash کلیک کرده و در قسمت Allow بروی کلید Add کلیک نموده و آدرس زیر را وارد نمایید.
http://185.142.159.49
3) در یک دوره در سامانه سیما ثبت نام کردم، اما پس از کلیک بروی نام دوره جهت ورود، پیغام "کاربر گرامی! نام کاربری شما در معاونت مربوطه تاکنون تأیید نشده است" دریافت کردم
a. چنانچه ثبت نام یک دوره مستلزم تأیید راهبر باشد، اگر راهبر مربوطه شما را تأیید نکرده باشد، این پیغام را دریافت خواهید کرد.
4) یک دوره جهت ثبت نام اطلاع رسانی شده است اما در بلوک دورههای من، در بخش درسهای موجود مشاهده نمیشود.
a. هر دوره جهت ثبت نام شامل یکسری مخاطبین میگردد که تنها این افراد امکان ثبت نام در این دوره را خواهند داشت. برای مثال مخاطبین یک دوره جهت ثبت نام، کاربران عضو کوثرنت میباشند. لذا چنانچه شما جزو اعضای کوثرنت نباشید، نمیتوانید دوره مورد نظر را جهت ثبت نام مشاهده نمایید.
5) بعضي از فعاليتها، مانند آزمون یا تکالیف امکان دسترسی به آنها در دوره وجود ندارد و به صورت کم رنگ قابل مشاهده میباشند.
a. چنانچه راهبر، فعالیتهای آموزشی را گروهبندی نماید و شما در آن گروه مربوطه به فعالیت نباشید، فعالیت برای شما در دسترس نخواهد بود و شما باید فعالیت مربوط به گروه خود را پیگیری نمایید.
6) در کلاس آنلاین هنگام تایپ فارسی، حروف به صورت به هم ریخته تایپ میشوند.
a. بدلیل عدم پشتیبانی کلاس آنلاین از زبان فارسی، باید یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید:
i. جهت تایپ حرف "ی" در هنگام چت از حرف "ي" عربی که با Shift+X تایپ میگردد استفاده کنید.
ii. نرم افزار کیبورد فارسی را از صفحه اول سامانه سیما نصب نمایید و هنگام تایپ آنرا انتخاب کنید.
7) در کلاس آنلاین چرا امکان ارایه مطلب به صورت صوتی برای طلاب فعال نمیباشد.
a. این امکان تنها برای استاد فعال میباشد. چنانچه نیاز به استفاده از این امکان دارید باید از منوی بالای کلاس آنلاین آیکون Raise Hand را انتخاب کنید، چنانچه استاد به شما این مجوز را بدهد، این امکان برای شما فعال خواهد شد.
8) امکان ثبت نام از طریق فرم ثبت نام در سامانه سیما را ندارم
a. چنانچه شما در سامانه کوثرنت دارای نام کاربری باشید، حتی اگر غیرفعال باشد، نمیتوانید از طریق فرم ثبت نام وارد سامانه شوید، جهت حل این مشکل با پشتیبانی سامانه کوثرنت تماس حاصل فرمایید. اما اگر قبلاً در سامانه سیما ثبت نام کردهاید و نام کاربری و رمز خود را فراموش کردهاید، باید با راهبرمربوطه سامانه سیما تماس حاصل فرمایید.
9) در آزمون یک دوره شرکت کردهام و به سؤالات پاسخ درست دادهام اما نمره صفر برای من در نظر گرفته شده است
a. چنانچه آزمون مربوطه دارای محدودیت زمان باشد. برای مثال مدت آزمون 10 دقیقه باشد و شما بیشتر از این مدت در آزمون حضور داشته باشید، سیستم به صورت خودکار نمره صفر برای شما در نظر خواهد گرفت. همچنین اگر شما به سؤالات که پاسخ دادهاید کلید ثبت را نزده باشید و آزمون را ثبت نکرده باشید. اگر از زمان پاسخ شما به سؤالات یک دقیقه نگذشته باشد. پاسخ شما ذخیره نخواهد شد. در زمان شرکت در آزمون دقت فرمایید حتماً مدت زمان آزمون را رعایت کرده و همچنین پس از اتمام پاسخگویی حتماً کلید اتمام آزمون را کلیک نمایید.
10) در کلاس آنلاین صدای استاد قطع است یا خیلی ضعیف میباشد
a. چنانچه آیکون میکروفون کنار نام استاد وجود دارد، بدین معنی است که استاد در حال صحبت کردن میباشد و تمام اعضای کلاس باید صدای استاد را دریافت نمایند. چنانچه تعدادی از کاربران صدای استاد را خوب دریافت میکنند و بقیه دارای مشکل هستند، در این موارد مشکل از خود کاربر میباشد و علت آن اغلب از تثبیت نبودن سرعت اینترنت میباشد. جهت بررسی سرعت اتصال به کلاس، بروی آیکون سبز رنگ گوشه راست بالای صفحه کلیک نمایید تا وضعیت اتصال شما اعلام گردد. این وضعیت را به راهبر مربوطه اعلام نمایید.
اما اگر صدای استاد برای تمام کاربران قطع میباشد، مشکل از سمت سرور بوده و بایستی به راهبر مربوطه اعلام فرمایید.