حجت الاسلام والمسلمين محمودرضا جمشيدي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج با بيان اين كه مسأله حج، مسألهاي است كه با تاريخ پيغمبران گره خورده است، گفت: از آدم تا حضرت خاتم نسك اين عبادت را پايهگذاري كرده اند و در قرآن و روايات اين سيري كه منتج به نسك حج محمدي باشد بيان شده است.
وي افزود: حضرت آدم(ع) وقتي به زمين هبوط ميكند با منطقهاي كه بعدها اين منطقه محل مسجد الحرام و كعبه شده برخورد مي كند و بر حسب روايات اين منطقه براي حضرت آدم و بقيه پيامبران منطقه ممتازي بوده است.
مدير حوزه هاي علميه خواهران با اشاره به اين مطلب كه تاريخ پيامبران به ويژه شيخ الانبياء حضرت ابراهيم(ع) با آيين و نسك حج پيوند خورده است، بيان داشت: خداوند مي فرمايد «رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ»، خداوند امر ميكند حضرت ابراهيم فرزندشان را به يك وادي بي زرع و غيرمسكوني ببرند و آنجا بگذارند و در زير پاي اين بچه بعد از گذشت آن شرايط چشمه جوشاني جاري شد كه اين چشمه تا امروز هم جريان و سيلان دارد و بعد هم دستور به ذبح فرزند مي دهد كه جزء نسك حج شده و رمي جمرات نيز در همين زمان هنگامي كه شيطان قصد وسوسه كردن پيامبر موحد خدا را دارد، عملياتي مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين جمشيدي ادامه داد: آيين حج نيز بعد از ساخته شدن كعبه از سوي پروردگار اعلام شد كه در آيات 127 و 128 سوره بقره در قرآن كريم چنين آمده «وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْماعيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ، رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ».
وي با اشاره به روايت صحيح السندي در كتاب بحارالانوار و وسائل الشيعه از امام باقر(ع) و همين طور امام صادق(ع) درباره حج، خاطرنشان كرد: حضرت ميفرمايند «حاجي از وقتي شروع كرده و جهاز حج را ميبندد و به دنبال تدارك حج است، خداوند به هر قدمي كه برميدارد هزار حسنه برايش مينويسد و هزار سيئه از او محو ميكند و هزار درجه برايش مينويسد، تا موقعي كه به موقفين ميرسد، و در موقفها حضرت ميفرمايند كه هر كس اينجا دعا كند دعايش مستجاب ميشود؛! راوي ميگويد هر كس؟ حضرت ميفرمايند هر كس؛ راوي ميگويد ولو كان كافراً، حضرت ميفرمايد ولو كان كافراً؛ ولو اينكه كافر باشد؛ راوي بسيار تعجب ميكند، حضرت مجدد ميفرمايند كه اگر كافر در اين موقف باشد و دعا كند اين دعا در حق دنيايش مستجاب ميشود».
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: در روايت ديگري از امام باقر(ع) در كتاب وسائل الشيعه هست كه حضرت فرمودند «انما امر الناس ان يأتوا هذه الأحجار فيطوفوا بها ثم يأتونا فيخبرونا بولايتهم ويعرضوا علينا نصرهم؛ همانا مردم فرمان يافته اند كه سراغ اين سنگها(ي كعبه) آمده، آنها را طواف كنند، سپس نزد ما آيند و ولايت و همبستگي خويش را به ما خبر دهند و ياري خويش را برما عرضه كنند».
وي با بيان اين كه اساس حج با ولايت پيوند خورده است، افزود: همه حجها محورش معصوم(ع) و شناخت اهل بيت(ع) است و اميرمؤمنان(ع) از جمله وصيتشان به فرزندانشان اين بود كه نگذاريد كه خانه خدا متروك بشود.
حجت الاسلام والمسلمين جمشيدي به اهميت مسأله حج در اسلام اشاره كرد و گفت: اين مسأله از چنان اهميتي برخوردار است كه وارد شده اگر دورهاي آمد كه حج زائري نداشت، بر امام مسلمين است كه عدهاي را اجير كند و براي حج بفرستد.
وي با اشاره به بركات حج در زندگي مادي و معنوي انسانها، اظهار كرد: حج موجب طول عمر و صحت و سلامت جسم مي شود، بنده خود گاهي در سفرهاي حج ديدهام، افراد پيري كه به حج مشرف شده اند در حالي كه در بلاد خودشان توانايي انجام عمل را ندارند و بعضي از كارهايشان را بايد با كمك ديگران انجام دهند، درآنجا يك توان و رمق فوق العادهاي پيدا ميكنند و اين به بركت حج الهي است.
مدير حوزه هاي علميه خواهران صحت در مال، وسعت رزق و نورانيت را از ديگر ويژگيهاي حج براي افراد برشمرد و ادامه داد: در روايت هست كه نورانيت حاصل از حج تا دو ماه و در برخي روايات تا سه ماه بعد از انجام حج در چهره حاجي باقي مي ماند و برخي روايات هم دارد مادامي كه حاجي گناهي نكند اين نور در پيشاني او قرار دارد.